
V roce 2024 zemřelo na českých silnicích téměř 40 lidí při autonehodě, kterou zavinil alkohol za volantem. Řidiči pod vlivem způsobili více než 5 % ze všech nehod. Ze statistik vyplývá, že o Velikonocích je podíl dopravních nehod výrazně vyšší, než po zbytek roku. Proč tomu tak je a jak si vedou s alkoholem za volantem v okolních zemích?
Alkohol a řízení nikdy nejdou dohromady. I malé množství alkoholu může negativně ovlivnit naši pozornost a reakce natolik, že přestože normálně zvládáme řízení jako profíci, pod vlivem jsme najednou nebezpeční okolí i sami sobě. Stačí málo a neseme si na ramenou nehodu, či dokonce konec něčího života.
A právě z těchto (a spousty dalších) důvodů je lepší během Velikonoc (a nejen tehdy) alkohol před jízdou vůbec nepít. Bohužel, i přes všechna varování a neštěstí se stále najdou tací, kteří za volant usednou i pod vlivem.
Obsah článku

Alkohol za volantem v ČR aneb nulová tolerance
Česká republika patří mezi země s velmi přísným přístupem k alkoholu za volantem. Na rozdíl od sousedních zemí u nás není povoleno žádné množství alkoholu v krvi řidiče, což znamená, že i sebemenší požití alkoholického nápoje před jízdou je považováno za porušení zákona a může mít vážné následky.
Nulová tolerance alkoholu za volantem platí pro všechny řidiče motorových vozidel, ať už se jedná o automobily, motocykly, nákladní vozy či autobusy. Důvodem je především snaha o maximální bezpečnost na silnicích a minimalizaci rizika dopravních nehod způsobených alkoholem.
Jaké postihy hrozí za porušení nulové tolerance?
- < 0,3 promile – přestupek, pokuta ve výši 7 000 až 25 000 Kč, zákaz řízení na 6 až 18 měsíců
- > 0,3 promile – přestupek, pokuta ve výši až 75 000 Kč, 6 trestných bodů, zákaz řízení na 6 až 18 měsíců
- > 1 promile – trestný čin, podmíněný či nepodmíněný trest odnětí svobody až na 1 rok, zákaz činnosti
Pokud řidič pod vlivem alkoholu způsobí dopravní nehodu, mohou být tresty ještě přísnější. Kromě výše uvedených sankcí mu hrozí i trestní stíhání za ublížení na zdraví nebo usmrcení z nedbalosti, a to s možností i několikaletého vězení.
Alkohol zpomaluje reakční dobu, zhoršuje koordinaci pohybů, snižuje pozornost a omezuje schopnost správně odhadnout vzdálenost a rychlost. I když se řidič cítí „v pořádku“, jeho schopnost bezpečně ovládat vozidlo je narušena. Je proto potřeba nedávat na vlastní přesvědčení a s alkoholem v krvi za volant raději nesedat.
Zbytkový alkohol a ochranné pásmo
Jelikož žádné měření není úplně přesné, existuje v Česku tolerance, tzv. ochranné pásmo, která se odečítá od naměřené hodnoty. Jedná se o toleranci 0,24 promile.
Tato tolerance pomáhá předejít potrestání lidí, kteří mají v dechu jen velmi malé množství alkoholu, které může být způsobeno například nepřesností přístroje. Tuto hodnotu si navíc může samo vytvořit i lidské tělo.
Zvláštní kapitolou v problematice alkoholu za volantem je tzv. zbytkový alkohol, neboli „zbytkáč„. Mnoho lidí si neuvědomuje, že i několik hodin po požití alkoholu (například po večírku nebo oslavě) může být hladina alkoholu v krvi stále vyšší, než je povolený limit.
Alkohol testery mohou pomoci řidičům, kteří si nejsou jistí,
zda mohou usednout za volant.
Každý člověk se s alkoholem vyrovnává jinak. Zatímco jeden muž stěží vypije tři piva, s druhým nezamává ani flaška vodky. A úplně jiným příběhem jsou ženy. Metabolismus každého z nás je zcela individuální a závisí na celé řadě faktorů.
Průměrný člověk odbourá 0,1 až 0,2 promile alkoholu za hodinu – to znamená, že například po konzumaci několika sklenic vína nebo piv může trvat i více než 12 hodin, než člověk zcela vystřízliví.
Co všechno má vliv na metabolismus?
- tělesná hmotnost
- pohlaví a věk
- zdravotní stav
- druh konzumovaného alkoholu
- fakt, zda člověk při pití jedl
Nejhůře s námi alkohol zamává, pokud mícháme jeden druh alkoholu za druhým a při jeho konzumaci nic nejíme. V takovém případě nám může takzvaně „stoupnout do hlavy“ mnohem rychleji, než když pijeme pouze jeden typ (např. víno) a v průběhu pití zároveň něco dobrého přikusujeme.
Řidiči často podceňují riziko zbytkového alkoholu. Ráno se cítí relativně svěží a domnívají se, že jsou schopni řídit. Alkohol se však z těla nemusel stihnout ještě zcela odbourat. Pokud tedy řidiče zastihne silniční kontrola, nebo nedej bože způsobí nehodu, vystavuje se stejným postihům jako ti, co pili těsně před jízdou.
Kdy mohu usednout za volant?
Pokud má člověk v těle (ať už v krvi nebo dechu) jakékoliv množství alkoholu, nesmí usednout za volant. Toto nařízení se týká i těch, kteří argumentují pouze zbytkovým alkoholem.
V Česku platí nulová tolerance, tudíž za volant smí řidiči usednout až tehdy, kdy se z jejich těla stihne všechen alkohol zcela odbourat. Do té doby je řízení nejen zakázané, nýbrž i nebezpečné.
Chcete mít jistotu, že můžete řídit bez rizika? Alkohol tester zjistí přesnou hodnotu alkoholu v krvi během pár sekund.
Tolerance alkoholu za volantem ve světě
Přístup jednotlivých zemí k alkoholu za volantem se výrazně liší. Zatímco v České republice, na Slovensku, v Maďarsku či Rumunsku se můžeme setkat s nulovou tolerancí, jiné státy jsou vůči řízení po požití alkoholu mírnější.
Mnoho zemí Evropské unie povoluje limit alkoholu v krvi, který se nejčastěji pohybuje okolo 0,5 promile. Patří sem například Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Rakousko. Některé země, jako například Velká Británie a Irsko, mají dokonce ještě vyšší povolený limit, a to 0,8 promile.
Mimo Evropu se pak můžeme setkat s ještě většími rozdíly. Například ve Spojených státech amerických se povolený limit alkoholu v krvi liší stát od státu, nejčastěji se však pohybuje okolo 0,8 promile. V Austrálii se limity liší podle typu řidičského průkazu a zkušeností řidiče, pro začínající řidiče často platí nulová tolerance.
Alkohol za volantem Rakousko
V Rakousku je řidičům tolerována hodnota 0,5 promile alkoholu. Co se však týče profesionálních řidičů a začátečníků, kteří za volant usedají relativně čerstvě, řeč je již o 0,1 promile, tedy téměř nulové toleranci.
Pokud při cestování po Rakousku nadýcháte více než 0,5 až 0,8 promile, půjde o přestupek, za který lze získat pokutu ve výši až 5 000 EUR, zároveň můžete přijít o řidičák.
Alkohol za volantem v Německu
Řidiči v Německu mají o něco méně přísnější podmínky pro řízení pod vlivem. Sice i zde platí tolerance do 0,5 promile (u řidičů do 21 let věku a řidičů s oprávněním méně než 2 roky nulová tolerance), při přistižení za volantem již však nehrozí tolik přísný trest. U hodnoty od 0,5 do 1,1 promile vyjde pokuta na 500 až 1 500 EUR, o řidičák může řidič přijít na dobu 1 měsíce.
Mírné tresty však neplatí u hodnot nad 1,1 promile – zde mohou řidiči obdržet pokutu o až několikanásobné hodnotě, řidičský průkaz jim může být odebrán až na 5 let. Pokud způsobí nehodu, může se jich dotknout i trest odnětí svobody.
Alkohol za volantem v Polsku
Co se týče Polska, měli by řidiči obzvlášť zpozornět. Přestože zde až donedávna platila tolerance 0,2 % promile, od března 2024 stát zpřísnil pravidla a řidičům pod vlivem tak může vozidlo zabavit.
Koho a v jakých situacích se tato informace týká? Stát zabaví vozidlo všem řidičům, kterým bude naměřeno 1,5 promile a více, stejně tak však i těm řidičům, kteří způsobí nehodu s nejméně 0,5 promile alkoholu, kteří jezdí s alkoholem v krvi opakovaně, nebo například utečou od dopravní nehody.

Proč je alkohol za volantem zakázaný?
Alkohol za volantem je zakázaný především z toho důvodu, že ohrožuje bezpečnost všech na silnici. I malé množství alkoholu totiž může ovlivnit schopnost řidiče správně vyhodnocovat situaci na silnici a bezpečně řídit.
Řízení auta vyžaduje plnou pozornost a rychlé reakce, aby řidič mohl včas reagovat na to, co se kolem něj děje. Alkohol tyto schopnosti zpomaluje a zhoršuje.
Co se děje s řidičem, který má v těle alkohol?
- reaguje pomaleji
- hůře se soustředí
- má horší odhad vzdálenosti a rychlosti
- má horší koordinaci
Řidiči pod vlivem může trvat o něco déle, než si všimne potencionálního nebezpečí (např. chodce či srnky na silnici) a zareaguje na něj (např. zpomalí). Stejně tak je pro něj obzvlášť těžké soustředit se na dopravní značky, semafory a ostatní auta. Kvůli zhoršenému odhadu a koordinaci může špatně odhadnout, jak velký rozestup si drží od auta před sebou a jakou rychlostí jede, případně pro něj může být těžší ovládat volant a pedály.
Právě kvůli těmto změnám je mnohem pravděpodobnější, že způsobí dopravní nehodu. U nehody zaviněné řidičem pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek navíc pojišťovny odmítnou uhradit vzniklé škody. Jedná se o tzv. výluku z pojištění.

V případě nehody způsobené opilým řidičem bývají následky často závažnější. Vyšší rychlost, neochota brzdit, pozdní reakce – to vše přispívá ke vzniku vážných zranění nebo dokonce smrti.
Statistiky ukazují, že alkohol je jednou z hlavních příčin smrtelných dopravních nehod. Zákazem řízení pod vlivem alkoholu se státy snaží těmto tragédiím předcházet a motivovat řidiče k odpovědnému chování.
Alkohol za volantem představuje vážné nebezpečí, které ohrožuje jak samotného řidiče, tak i jeho okolí. I po delší době od posledního drinku může být jízda velmi riskantní. Alkohol a řízení zkrátka nejdou dohromady. Jedinou správnou volbou je sednout za volant pouze střízlivý – vždy a bez výjimek.